Highlights van Lissabon

By

Inmiddels ben ik al weer twee weken terug van een 5 daagse Citytrip in Lissabon Of Lisboa zoals de Portugezen zeggen. Mocht je Lissabon nog niet bezocht hebben, dan moet je hem zeker op je bucketlist zetten! Voor de tweede keer bezocht ik deze mooie stad. Benieuwd naar de Highlights van Lissabon en welke bezienswaardigheden je móet bezoeken? En welk avontuur ik nog meer beleefd heb? (Iets met trouwen). Lees dan snel verder!

Lissabon is een combinatie tussen Parijs, Londen en Rome. Veel historische bezienswaardigheden, mooie gebouwen en fantastische uitzichtpunten over de stad of op de rivier ‘Taag’. En wat was het heerlijk hangen aan het strand bij rivier de ‘Taag’. Een big yes. We hadden fantastisch weer.
Daarbij spreken de Portugezen een aardig woordje Engels. Niet onbelangrijk! De gezellige winkelstraat in Baxia en Rossio bieden veel leuke bekende winkels zoals de H&M, Zara en Bershka. Maar ook de typische Portugese boetiekjes. Het historische centrum van Lissabon bestaat uit kronkelende straatjes en steile trappen. Goede
wandelschoenen zijn een must! Of in ieder geval goed lopende laarzen. De eerste dagen liep ik op hakken. Maar ik kreeg toch wel zere voeten na een shopsessie!

Van Discotheek tot trouwen
De terrassen in het centrum van Lissabon zijn erg gezellig. Slenterend waren wij op zoek naar een lekkere lunch. En zoals in alle landen staan de obers je op wacht om je binnen te lokken. Toch blijven de Portugezen vriendelijk en zijn ze niet opdringerig. We werden ‘gelokt’ bij een Italiaans uitziend tentje en streken neer op het terras. De ober gooide zijn charmes in de strijd en vroeg uiteindelijk toestemming aan mijn moeder of hij met mij ’s avonds naar de discotheek mocht. Helaas voor hem moest hij eerst vriendlief in Nederland bellen.

Lekker eten
Maar daar smaakte de omelette met gamba’s niet minder om! De Portugezen weten wel wat lekker eten is. Trouwens. Een chinees in het buitenland is echt niet aan te raden! Wij dachten even lekker te wokken daar, maar het eten was koud en niet goed gaar.
Er liepen veel mannen uit Afrika rond en verkochten de bekende zonnebrillen, armbandjes, hoedjes etc. Een afrikaan kwam langs met armbandjes. We raakte aan de praat en hij vond het zo leuk dat wij een armbandje kregen van hem. Deze zegende hij in (de taal die sprak verstond ik niet dus ik weet niet wat hij precies zei) en blies ons het geluk toe. Als dat niet een Random Act of Kindness is! We hebben hem maar wat eurootjes gegeven. Wij hebben het tenslotte beter.

Rijkelijk vloeiende champagne
Bij Café Vitoria waar wij ’s avonds aan het eten waren zat een jongeman met twee vrienden. De champagne rijkte in overvloed en hun gelach was hoorbaar tot aan de andere kant van de straat. In beschonken toestand begon hij ons ‘lady’s’ te roepen en vroeg waar wij vandaan kwamen. Uiteraard had hij, zoals ze bijna allemaal zeggen, familie in Nederland wonen, of hebben ze voor een aantal jaar in Nederland of België gewoond. Hij viel wat in herhaling.
Uiteindelijk werd een van zijn vrienden gebeld door zijn vrouw en moest hij naar huis komen. Feestje afgelopen dus. Rust in de tent, letterlijk.

Straatartiesten
Van tasjesdieven of criminaliteit hebben wij niets gemerkt. Eigenlijk niets van narigheid, behalve wel eens een dronken zwerver. Die kwamen zelfs aan je tafel staan met hun bekertje voor centen.
Ook waren er veel straat muziekkanten. Twee jongens die bij Café Brasileira een eigen geschreven song speelden en begeleid door gitaar waren nog maar net een week samen. Zo vertelden ze tegen ons.
Een dag later kwamen we ze toevallig bij een ander terras. Toen ze rond kwamen met de pet herkende ze ons en schoten ze in de lach. De volgende dag zouden ze naar Spanje vertrekken. De jongens hadden qua muziek een leuk eigen geluid en stijl.. Wij waren fan! En voor het geval ze straks famous zijn en op MTV komen hebben wij alvast VIP tickets gereserveerd voor hun eerste optreden! 😉
Naast de straatmuziekkanten waren er ook veel straatartiesten. Voor ons Hotel Borges in Wijk Chiado – waar de luxe winkels te vinden zijn – hing een man de gehele dag op aan een paal. Ik ben nog steeds niet achter wat voor trucje hij voor zijn act gebruikte om de gehele dag aan zo’n paal te hangen.

Jardim da Estrela
Goed. Ik zal jullie niet verder om de tuin leiden. Over naar culturele bezienswaardgheden!
We bezochten “Jardim da Estrela”. Ook wel genoemd: ‘De Tuin van Estrela’. Heerlijk om in het zonnetje door de natuur te wandelen.

Down the hill

Uiteraard zijn wij per beroemde tram naar Estrela gerezen. Vanaf daar zijn we te voet terug gelopen waardoor we een super mooi uitzicht ‘Down the hill’ kregen. Heerlijk om door de straatjes te slenteren waar je normaal gesproken niet zomaar komt.
Die dag hebben we vele kilometers gemaakt. Eerst nog wat foto’s gemaakt op het plein van Baxia en Rossio.
Om vervolgens met de benenwagen naar Martim Moniz te gaan. Hier zat overigens een super leuke tassen winkel! De naam ben ik vergeten.

Uitzicht ‘Down the hill’
De tram in Lissabon

Carmoklooster en shoppen in Lissabon

Behalve Lissabon per  tram of metro te verkennen als vervoersmiddel, kun je ook een GoCar huren. De ‘speelgoedwagentjes’ / driewielers met open dak zijn voorzien van een ingebouwde navigatie én sprekende gids. Als dat niet handig en leuk is!
We hebben natuurlijk ook cultuur gesnoven. In wijk Chiado bezochten we de ruïne van het Carmoklooster die door een brand verwoest is geweest. Helaas was fotograferen niet toegestaan. Om te shoppen kun je bij verschillende shoppingcentra terecht. Ik kon mijn fashionista hart op halen in het winkelcentrum ‘Centro Comercial Colombo’. Het grootste winkelcentrum van Lissabon! Een keuze uit 400 winkels, 45 restaurants, bioscopen en een bowlingbaan.  Kort samengevat: Lissabon was heerlijk! Het klimaat is ideaal, want zelfs in de winter blijft de temperatuur rond 15 graden steken.

Het Carmoklooster

Heb jij Lissabon al eens bezocht?